کنترل شرايط محيطي سالن پرورش جوجه

 

 

کنترل شرايط محيطي سالن

از 18 روزگي تا سن کشتار دماي سالن را در حد 18 تا 20 درجه سانتيگراد نگهداريد تحقيقات اخير نشان داده است اگر دماي سالن در حدود 22 تا 24 درجه سانتيگراد حفظ شود ضريب تبديل غذايي را مي توان به ميزان بيش از 1% بهبود بخشيد .

تهويه مناسب سالنهاي پرورش جوجه هاي گوشتي فوايدي به شرح ذيل دارد :

· دفع گرما و رطوبت اضافي از سالن

· فراهم ساختن اکسيژن و خارج سازي گازهاي مضر مثل آمونياک و دي اکسيد کربن

· کاهش گرد وخاک و بهبود کيفيت هواي سالن

· افزايش ظرفيت سالن

· افزايش طول عمر تجهيزات

· شايد ايجاد تهويه مناسب مشکلترين قسمت پرورش جوجه گوشتي باشد وضعيت تهويه هميشه بايد مورد توجه قرارگيرد.

· تهويه مناسب سبب افزايش سود آوري مي شود .

در شرايط آب و هواي گرم تنظيم حرارت سالن مساله اساسي است معمولا هر 20000 پرنده در سن هفت هفتگي بيش از 176 کيلووات گرما در هر ساعت توليد مي کند گرماي حاصل از نور خورشيد که از طريق سقف و ديوارهاي جانبي وارد سالن مي شود حدود 45کيلووات مي باشد اکر اين گرما خارج نشود دماي سالن افزايش مي يابد و طيور تلف مي شوند براي جلوگيري از انباشت و افزايش شديد حرارت در سالن هواي سالن مي بايست حداقل يکبار در دقيقه از طريق هواکش ها يا پنجره هاي جانبي جابجا و خارج گردد .

تهويه در آب و هواي سرد بسيار متفاوت از تهويه در آب و هواي گرم است تهويه در آب و هواي سرد به اين معني است که ضمن ورود هواي تازه به داخل سالن بتوان از افزايش بيش از حد رطوبت جلوگيري کرد و درعين حال حرارت سالن را نيز تنظيم نمود رطوبت سالن به طور دائم توسط پرندگان و وسايل رطوبت در بستر از طريق تهويه کافي و مناسب به درستي کنترل شود به ندرت آمونياک ، گرد و غبار و دي اکسيد کربن موجود در هواي سالن موجب بروز مشکلات مي گردد .

به طور کلي از دو روش جهت تهويه سالن پرورش طيور استفاده مي شود : هواکش هايي که باعث ورود هوا به سالن شده و هواکش هايي که منجر به خروج هوا از سالن مي شوند وقتي که هواکش باعث مکش هوا به داخل سالن شود فشار هواي مثبت ايجاد مي کند ولي هنگامي که هواي سالن از طريق هواکش هاي خروجي خارج مي شود فشار منفي در سالن ايجاد مي گردد اين امر باعث ايجاد منطقه اي با فشار ضعيف در داخل سالن مي شود هواي بيرون که از طريق مجاري و منافذ ديوارهاي جانبي وارد سالن مي شود خلا به وجود آمده را جبران مي نمايد به نظر مي رسد که روش ايجاد تهويه با فشار منفي موثرترين شيوه تهويه در سالن هاي مرغداري باشد .

هميشه از کارکرد صحيح دستگاههاي تهويه مطمئن شويد براي نيل به اين هدف به نکات ذيل توجه نماييد :

· همواره هواکش ها و محافظ آنها را تميز نگهداريد .

· از تميز بودن کرکره هاي پشت دستگاه تهويه مطمئن شويد .

· از اتصال صحيح هواکش ها در محل خود اطمينان حاصل نمايد.

تهويه با فشار منفي در شرايط آب و هواي سرد

در آب و هواي سرد با استفاده از منبع حرارتي کمکي و ايجاد سيستم تهويه فشارمنفي هواي سالن به طور صحيح کنترل مي شود .

سيستم تهويه فشار منفي بايد 4/0 تا 6/0 فوت مکعب هوا را در هر دقيقه به ازاي هر کيلوگرم وزن بدن پرندگان جابجا کند اين ميزان هوا را مي توان با استفاده از يک هواکش با توان 10000 فوت مکعب در دقيقه به ازاي هر 460 متر مربع از فضاي سالن جابجا کرد اين سيستم بايک زمان سنج که به ترموستات متصل است در هر 5 تا 10 دقيقه يکبار کنترل مي شود حفظ فشار هوا در حد 05/0 تا 1/0 اتمسفر سبب مي شود تا هوا به خوبي جابجا شود .

زماني که از سيستم تهويه فشار منفي استفاده مي شود هوا از طريق دريچه هايي که در قسمت هاي بالاي ديوارهاي جانبي سالن تعبيه شده است وارد مي شود براي ايجاد فشار صحيح در سالن لازم است وسعت دريچه هاي ورودي هوا با قدرت هواکش تطبيق داده شود به ازاي هر هواکش 36 اينچي تقريبا4/1 متر مربع فضاي ورودي هوا در نظر گرفته مي شود.



تهويه طبيعي

زماني که دماي بيرون سالن برابر با دماي مورد نظر داخل سالن است مي توان از سيستم تهويه طبيعي براي جابجايي هوا در سالن هاي با سيستم باز استفاده کرد .

در اين نوع سالن ها محور طولي سالن بايد در جهت شرقي – غربي باشد وهمچنين نور خورشيد کمتر به داخل آن بتابد.

پرده ها بايد به قسمتهاي پاييني ديوار بسته شود و از قسمتهاي بالايي ديوار باز شود اين امر برخورد مستقيم باد بر روي سر جوجه ها را به حداقل مي رساند .

پرده ها بايد از دوطرف باز شوند تا تهويه عرضي صورت گيرد اگر در منطقه باد ملايم مي وزد يا جهت باد تغيير مي کند پرده هاي دو طرف سالن بايد به ميزان يکسان باز شوند اگر باد به طور مستمر از يک سمت سالن مي وزد در آن سمتي که باد به سالن برخورد مي کند پرده هاي اين سمت بايد براي به حداقل رسيدن کوران باد کمتر باز شوند .

براي به حداقل رساندن اثرات منفي هواي گرم چندنکته را بايد در نظر داشت :

تراکم پرنده در سالن را کاهش دهيد .

سقف سالن را عايق بندي يا خنک نماييد تا از گرم شده سالن به خاطر تابش نور خورشيد جلوگيري شود .

تعداد و قدرت هواکش هاي سالن را افزايش دهيد براي خارج سازي هواي گرم وايجاد جريان هوا هواکش ها را در محل مناسبي از سالن تعبيه نماييد .

از سيستم تهويه تونلي و آب پاش استفاده نماييد .

تهويه تونلي

سيستم تونلي در آب و هواي گرم استفاده مي شود در اين سيستم هواکش هاي مکنده در يک طرف و دريچه هاي ورودي هوا در طرف انتهايي ديگر قرار مي گيرد هواي ورودي در طول سالن حرکت مي کند و پس از طي طول سالن گرما و آلودگي ها را همراه خود خارج مي سازد و پرندگان را با جريان باد خنک مي کند .

در هواي گرم و خشک در سالنهاي با سيستم تهويه تونلي مي توان از بخار آب خنک که با استفاده از مه پاش يا سيستم پد توليد مي شود محيطي آرام و راحت براي جوجه ها فراهم نمود .

هدف از بکارگيري سيستم تونلي حفظ دما در سطح کمتر از 30 درجه سانتيگراد از طريق حرکت جريان هوا بروي سر جوجه ها با سرعت 122 متر در دقيقه مي باشد اين جريان هوا سبب خنک نمودن دما به ميزان 5 تا 7 در جه سانتي گراد در سطح جوجه ها مي شود .

از تقسيم حاصل ضرب مساحت بخش عرضي سالن و سرعت جابجايي هوا بر قدرت هر هواکش تعداد هواکش مورد نياز براي ايجاد جريان مطلوب هوا در سالن به دست مي آيد براي مثال سالني با 40 فوت عرض و 10 فوت ارتفاع و جريان هوايي برابر با 400 فوت در دقيقه اگر قدرت معمول يک هواکش را 20000 فوت مکعب در دقيقه در نظر بگيريم :

8= 20000/( 400X 10X 40) ، تعداد 8 هواکش مورد نياز است .

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : جمعه 10 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط Ehsan